Faalangst

Faalangst is iets wel kunnen, maar zo angstig zijn om iets fout te doen dat het niet lukt.

Welke soorten faalangst zijn er?
Er bestaan verschillende soorten faalangst.

Bij motorische faalangst zien kinderen of tieners er heel erg tegenop om iets met hun lichaam te doen. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat ze slecht zijn in bepaalde bewegingen en sporten en zijn bang om negatief beoordeeld te worden door anderen.  

Bij cognitieve faalangst heeft een kind of tiener twijfels over zijn eigen kunnen. Zij zien erg op tegen toetsen, presentaties of een project. Zij geven aan alles goed te moeten invullen of moeten uitvoeren anders voelen zij zich niet goed genoeg.

Sociaal faalangstige kinderen of tieners zijn bang om nieuwe contacten te maken of bang om in contact te komen met andere mensen. Ze maken zich erg druk over wat anderen van hen vinden als persoon en zijn bang om niet aardig gevonden te worden.

Kinderen en tieners kunnen last hebben van verborgen faalangst. Zij leggen de lat zo hoog voor zichzelf dat hij/zij onder té grote stress werkt. De resultaten zijn vaak wel goed, maar de spanning is ongezond hoog. Verborgen faalangst lijkt op perfectionisme.

Hoe uiten kinderen of tieners zich met faalangst?
Kinderen of tieners met faalangst hebben vaak een negatief zelfbeeld en zitten niet lekker in hun vel. Zij werken vaak veel te lang en veel te hard, zij streven naar zo goed mogelijke resultaten óf ze geven op omdat ze “ontdekt” hebben dat hun inspanningen geen nut hebben.

Hoe kun je kinderen of tieners met faalangst herkennen?
Er zijn een aantal signalen die jou kunnen opvallen als: hoofd-, maag- of darmklachten zoals diarree of braken, hartkloppingen, zweten, hyperventilatie, nagelbijten, verlegen zijn, gesloten of juist heel druk gedrag (clownesk gedrag), liegen, smoezen verzinnen, veel piekeren. Het zijn kinderen die heel veel in hun hoofd bezig kunnen zijn.

Maar ook signalen die ze uitspreken, als: ‘ik leer het nooit!’, ‘Als ik maar geen onvoldoende haal’, ‘Ik snap nooit iets!’, ‘ik mag geen fouten maken, anders lijk ik dom’, ‘iets vragen doe ik niet, anders lijk ik dom’, ‘ik ben dom’, ‘ik ben lelijk’.

Kinderen of tieners met faalangst presteren vaak onder hun niveau. Zij merken na het maken van een proefwerk of toets, dat de fouten die zij gemaakt hebben niet nodig waren geweest. Ze wisten het antwoord op de vragen voor en na het proefwerk of toets wel, maar konden op het moment van presteren niet meer goed genoeg nadenken. Zij hadden een black-out.

 

Coaching/begeleiding
Herken je dit en heeft jouw kind of tiener misschien last van faalangst? Ik ga graag met je hem/haar aan de slag. Samen werken we aan de angst en leren we om weer in zichzelf te vertrouwen, vertrouwen in het maken van toetsen, het uitvoeren van presentaties en zijn eigen kracht in te zetten.
We gaan onderzoeken wat zijn/haar kwaliteiten, talenten en persoonlijke eigenschappen zijn. Samen gaan we ervoor zorgen dat je kind weer zichzelf durft te zijn én weer kan geloven in zijn eigen krachten.

We gaan kijken naar wat je allemaal wél kan en niet naar wat je allemaal niet kan!

Soms is een kind zo bang om fouten te maken dat het niet uit zichzelf zal starten met een taak, antwoord geven ontwijkt of zelfs wegkijkt bij een vraag. Uitingen van faalangst kunnen op verschillende manieren. De één trekt zich terug, de ander wil niet naar school, weer een ander reageert boos, en een volgende slaapt ‘s nachts slecht als gevolg van faalangst.

Wil je meer informatie over wat ik voor je kind of tiener kan betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met mij op.